keskiviikko 26. syyskuuta 2012

iMovie

 

iMovie


Ohjelma elokuvien tuottamiseen. Ohjelmassa on kaksi vaihtoehtoa tuottaa multimediaesitys. Projektissa saa leikattua kameralla kuvattuja videoleikkeitä ja valokuvia.
Esitykseen saa tuotua musiikkia, äänitehosteita ja lisättyä tekstiä. Traileri vaihtoehdossa tarjotaan valmis kuvaussuunnitelma ja  ulkoasu. Videoleikkeet lisäämällä ja tekstejä muuttamalla saa nopeasti näyttävän esityksen.

Celtx

Celtx

Celtx ohjelmalla saa luotua kuvakäsikirjoituksen multimedia esitykseen. Ohjelmassa voi lisätä kuvia kamerasta tai filmirullata ja tehdä kuvausuunnitelmat valmiilla objekteilla.

Paper 53, Bamboo Paper


Paper 53, Bamboo Paper

Piirto-ohjelmilla mahdollista tehdä kuvia ja idea karttoja. Molemmissa ohjelmissa piirtojälki on pehmeä ja siistiä. Paperissa on laajempi valikoima kyniä, tusseja ja pensseleitä. Bamboo paperissa mukaan saa tuotua kuvia kamerasta tai kamerarullalta. Kuvat saa ulos kamerarullalta tai lähetettyä eteenpäin.

Cartoon studio Pro, Strip design

 Cartoon studio Pro, Strip designer

Ohjelmilla saa luotua sarjakuvia.

Cartoon studiossa on valmiit taustat ja henkilökuvat, joille voi lisätä vuorosanat. Sarjakuvan saa kuvatiedostona ulos Twitteriin, Facebookiin tai kamerarullalle.

Strip design tarjoaa vapaat kädet sarjakuvan luomiseen. Ohjelmassa saa määriteltyä sarjakuvan rakenteen, ulkoasun, kuvat ja se sisältää laajan tehoste kirjaston Kaboom! Voidaan yhteiskäyttää esimerkiksi piirto-ohjelma Paperin kanssa.

Blog Docs HD


Blog Docs HD


Ohjelma blogiviestien luontiin. Tukee seuraavia blogialustoja Blogger, WordPress ja Tumblr. Blogi täytyy luoda etukäteen selaimella ennen kuin voi ruveta käyttämään ohjelmaa.

Ohjelmassa voi tuoda kuvia, videota ja piirroksia blogiin.

maanantai 24. syyskuuta 2012

iThoughts, Poplet


 

Popplet, iThoughts

Ohjelmia mielekarttojen tekoon.

 iThoughts on monipuolinen ohjelma ja se sisältää laajanvalikoiman työkaluja. Kartan saa ulos useassa eri muodossa ja karttaa voi jatkokäsittellä PC:llä esim Open mind ohjelmalla.

Popplet on yksinkertaisempi työkalu karttojen luomiseen ja siinä saa kartan ulos kuvana.

Popplet kokeilu

Sovellus: Popplet 

Popplet -ohjelma on yksinkertainen mindmap -ohjelmisto IPadille. Ohjelma on helppo käyttää ja siitä löytyy sekä maksullinen että ilmainen versio. Tehdyt tehtävät on helppo palauttaa sähköpostin liitteenä PDF -tiedostona tai kuvatiedostona.

Tavoitteita:
Hyödynsimme Popplet-ohjelmaa uuteen asiaan orientoitumiseen sekä opiskelijoiden tietotason selvittämiseen heti alkuvaiheessa.  Ohjelmaa käytettiin myös mm. uuteen asiaan perehtymiseen.

Opiskelijat tekivät miellekarttoja mm.
  • Markkinoinnin eri aikakausista
  • Pohtivat, mitä markkinointi on
Tehtävät oli helppo toteuttaa ja opiskelijat pitivät toteutustavasta. 

Sovellus: Popplet 




torstai 20. syyskuuta 2012

Yrityshaastattelujen toteuttaminen Connect Pro mobiilin avulla

Tehtävän tavoitteena oli oppilaiden mobilisointi pois luokkahuoneesta. Ajatuksena oli myös, että opiskelijat huomaisivat teoriassa käytyjen asioiden sijoittumisen konkreettisesti todellisuuteen.

Alkuperäisesti suunniteltiin, että jokainen oppilasryhmä olisi tahoillaan käyneet haastattelemassa yhdessä yrityksessä. Tavoitteena selvittää yrityksen Liikeideaa sekä markkinoinnin muotoja.

Toteutus

Opiskelijat miettivät keskenään kysymyksiä, joita yritykselle esitettäisiin. Koska aikataulu oli tiukka ja halusimme myös testata Connect pro -ohjelmaa, valitsimme kaksi yritystä, joihin valittiin opiskelijaryhmät kahdesta eri aloittavasta merkonomi luokasta haastattelua toteuttamaan.

Opiskelijaryhmät vierailivat sovittuna ajankohtana kahdessa etukäteen sovitussa yrityksessä. Etäyhteys toteutettiin 3G yhteydellä varustetulla IPadillä ja Connect pro ohjelmalla. Haastattelu nauhoitettiin ohjelmalla ja näytettiin toisille ryhmille. Ryhmän yksi opiskelija kuvasi haastattelutilanteen myös varmuuden vuoksi yhdellä IPadlla myöhempää käyttöä varten.

Haastattelut toteutettiin opiskelijoiden ryhmissä pohtimien kysymysten avulla. Toiset opiskelijat kuuntelivat haastattelun luokkahuoneesta ja esittivät loppuvaiheessa kysymyksiä haastateltavalle.

Tavoite:
yrityksen markkinointiin ja Liikeideaan perehtyminen käytännössä
Opiskelijoiden mobilisointi ulos luokasta
Vaihtoehtoisen tavan testaus ja kokeilu yritysvierailulle. Yritykset pitivät tavasta, sillä aikaa haastatteluun kului kaikkineen vain noin puolituntia, kun taas yrityksen edustajan tulo koululle vaatii enemmän aikaa. Myös opiskelijoiden vierailu yrityksessä aiheuttaa aina ylimääräistä vaivaa yrityksiin.

Sovellus: Connect Pro Mobiili

Haasteet :
3G verkon toimiminen kaikissa tiloissa.
Riittävän nopea verkkoyhteys
Etukäteisvalmistelu ja testaus
Tekninen tuki alussa molemmissa päissä

Corculous Pro ohjelman hyödyntäminen

Hyödynsimme corculous ohjelmaa mm. uuteen aiheeseen orientoituminen sekä käsikirjoituksen teko erilaisiin asiakaspalvelutilanteisiin.

Ohjelma on ikään kuin korkkitaulu, johon haluttua asiaa voi ideoida ja kehittää eteen päin. Itse ohjelmaa on helppo käyttää ja sen avulla pystyy visualisoimaan yksinkertaisesti monia asioita.

Yksi ryhmä opiskelijoita pohti mm. Millainen on hyvä asikaspalvelija.

Opiskelijat innostuivat ryhmissä keskustelemaan aiheesta ja tuottivat luokkahuoneen ulkopuolella aiheesta koosteen, joka esiteltiin luokassa kaikille.

Tavoite onnistui hyvin, eikä haasteisiin tässä pienessä tehtävässä törmätty.

Sovellus: Corculous Pro

Kokemuksia visuaalisen myyntityön blogista

Tavoitteena oli luoda visuaalisen myyntiyön kurssille paikka, jossa opiskelijoiden olisi helppo kommentoida asioita ja palauttaa joitakin tehtäviä muiden ja opettajan kommentoitavaksi. Lisäksi halusin tuoda näkyväksi opiskelijoille, mitä kaikkea konkreettista kurssin aikana on saatu aikaiseksi.

Blogissa opiskelijat kommentoivat opettajan jakamia linkkejä tai kysymyksiä sekä palauttivat kuvallisia tehtäviä mm. Kaupunkitehtäviä blogiin.

Toteutuksessa haaste oli mm. oppilaiden mahdolliset Google- tunnukse, jonka blogger vaatii kirjautumiseen. Tästä ryhmästä 27 oli jo ennestään sopiva tunnus, jota he pystyivät käyttämään ja loput 3 olivat halukkaita tekemään sellaisen.

Blogista tehtiin suljettu, sillä opettaja käytti sivustoa myös arviointiin. Opiskelijat osallistuivat blogin kirjoittamiseen opettajan kutsumina kirjoittajina.

Työtapa oli selkeästi uusi ja suurin osa opiskelijoista arkaili kommentointia ja omien mielipiteidensä julkistamista. Blogiin ei siis syntynyt erityisen vilkasta keskustelua opiskelijoiden kesken, vaikka itse sitä toivoinkin.

Blogi osoittautui kuitenkin erinomaiseksi paikaksi antaa palautetta näyteikkunoista ja esillepanoista. Se mahdollisti helposti vertaisarvioinnin teon. Opiskelijat opettelivat samalla IPadien käyttöä, blogi kirjoittamista sekä kuvien siirtoa IPadiltä blogiin.

Yllätyksenä opettajalle tuli se, etteivät kaikki nuoret suinkaan halua tutustua uusiin oppimismetodehin ja uusiin työvälineisiin, kuten Tabletteihin. Muutama oppilasryhmä halusi mieluummin kuvata esimerkiksi kaupunkitehtävänsä omalla kamerallaan tai älypuhelimellaan IPadin sijaan.

Kaikki ryhmät kuitenkin siirsivät kuvat töistänsä tavalla tai toisella blogiin.


Sovellus: Blogger

Muistio -kokeilu

Lähtökohtana projektiin mukaanlähdölle oli halu toteuttaa teoriaoppimista uudella tavalla. Tavalla, joka aktivoi opiskelijoita ja osallistaa heitä tuottamaan mateteriaalia itse omalle kurssilleen. Työtavat edesauttoivat ryhmätyötaitojen kehittymistä sekä osallistivat kaikkia oppilaita ryhmätyönaikana, kun ainutta työvälinettä oli käytettävä tehtävän tekemiseen.

Ajatus oli tuoda opiskelijoille uusi väline tabletti, joka mahdollisti myös oppimisympäristön muutoksen eli hankkeen nimen mukaisesti siirryimme mahdollisuuksien mukaan työskentelemään Pulpetista tablettien pariin. 

Asiakaspalvelu -kurssilla 
Tavoitteena oli Liikeidea -käsitteseen perehtyminen
  • Opiskelijat käyttivät muistio-sovellusta ja pohtivat yritysten liikeideoiden sisältöjä.
  • Tuotokset esiteltiin luokalle ja lähetettiin sähköpostitse opettajalle
Tavoite: liikeidea-käsitteeseen perehtyminen, ryhmätyöskentely, 
Sovellus: muistio