maanantai 28. tammikuuta 2013

Ipad lisäopetuksessa ja maahanmuuttajilla

Tervehdys kaikille Harjulta ja pahoittelut pitkästä sepustuksesta, seuraavassa omia kokemuksiani Ipadien käytöstä meillä kolmosjaksolla.

Saimme kolmosjaksolle padisalkun käyttöömme, ja kokemuksia kertyi mukavasti. Opettajilla oli aikaa tutustua laitteisiin, ja tunneillekin padeja saatiin vietyä. Ensimmäiset tunnit ryhmillä menivät ymmärrettävästi laitteisiin tutustumiseen, mutta asiaan päästiin yllättävän nopeasti, lisäksi padeilla työskentely poisti mielestäni estoja oppilailta. Monet oppilaat, jotka eivät todennäköisesti olisi lähteneet tunnilla toimimaan, tekivät nyt mielellään töitä laitteilla.


Itse käytin padeja maantiedossa jääkauden muodostumien käsittelyssä. Oppilaat saivat kukin oman muodostumatyyppinsä (esim. reunamuodostuma, suppa, hiidenkirnu), johon perehtyivät ensin (syntytapa, koostumus, rakenne --> taulukointi). Tämän jälkeen oppilaat saivat piirsivät muodostuman synnyn vaiheittain padeilla. Suuri osa ehti työstää piirroksista vielä esityksenkin imoviella. Kokonaisuuteen kului aikaa noin kaksi tuntia, ja lopputulos oli erittäin hieno. Voin suositella.

Opetan myös vuorovaikutusta ja yhteistyötä ammattistartilla. Kokonaisuuteen kuulu mm. elämänhallintaa ja oman elämäntilanteen käsittelyä. Käytimme padeja ja käsitekarttaohjelmia oman elämäntilanteen hahmottamiseen siten, että oppilaat sijoittivat kartan keskelle ruudun "minä", ja lähtivät laajentamaan karttaa ihmissuhteisiin, harrastuksiin, vapaa-aikaan ja muuhun ajankäyttöön, sekä korostivat itselleen tärkeitä ja merkityksellisiä asioita esiin värein, kuvin, jne. Sijoitimme kartalle avoimia kysymyksiä elämäntilanteeseen liittyen ja oppilaat saivat miettiä  artkaisuja näihin kysymyksiin. Aikaa kului noin 4 tuntia, aihe on melko haastava, oman elämän käsittely vaatii rohkeutta, mutta onmielenkiintoista nähtävää oppilaille aukikirjoitettuna.

Kestävän kehityksen teeman alla oppilaat saivat tehdä elokuvan tai sarjakuvan turhakkeisiin liittyen kahdella kaksoistunnilla. Aihetta pohjustettiin ensin noin tunnin ajan.  Tehtävä toteutettiin parityönä, ja valmista materiaalia tulikin paljon, joukossa todellisia helmiä.

Maahanmuuttajaopiskelijoiden kanssa käytin padeja maailmankuvan hahmottamiseen maantiedon opintokokonaisuuden aluksi. Oppilaiden tehtävänä oli piirtää oma maailmankuva piirto-ohjelmalla ja ottaa siitä kuvakaappaus talteen. Oppilaat esittelivät myöhemmin oman maailmankuvansa perustellen piirtämiään asioita. Aikaa harjoitukseen meni noin 3 tuntia sisältäen alkuräpläilyt ja ihastelut.

Yhteenvetoa: Langattoman verkon kanssa oli hieman ongelmia ja laitteisto vaati ylläpitoa, mutta kokemus oli todella mukava ja padisalkkua jäi ikävä. Padit saavat oppilaista esiin uusia puolia, aktivoivat oppilaita ja monipuolistavat opetusta. Ainoastaan muutama oppilas em. ryhmistä vastusti padeilla työskentelyä. Joulunalusjakso oli kiivas ja kiireinen, ja harmittamaan jäi ehkä ainoastaan se, että opettajia olisi voinut koettaa aktivoida enemmänkin laitteeseen tutustumiseen ja käyttöönottoon. Uskon, että jokaiselle olisi löytynyt laitteelle mielekästä käyttöä opetukseen, verkostoitumiseen ja kouluttautumiseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti