sunnuntai 24. helmikuuta 2013

Pedagogiikkaa etsimässä

Pulpetista tabletille-hanke on päättymässä. Voisi sanoa, että tämän hankkeen myötä on vihdoin koettu jotakin uutta ja mielenkiintoista teknologiaa hyödyntävän oppimisen ja opetuksen näkökulmasta!

Itse olen ollut 2000-luvun alusta saakka tukemassa teknologian käyttöönottoa opetuksessa mm. kouluttamalla ja tukemalla ihmisiä teknologian pedagogisesti mielekkäässä käyttöönotossa. Mm. erilaisten sisältöjen tuottaminen on näihin päiviin asti vaatinut monenlaisia työvälineitä ja niiden yhteiskäytön hallintaa. Esim. videon tekeminen on aikaisemmin ollut työläs prosessi opettaa peruskäyttäjälle: on kameraa, editointiohjelmaa ja monta nappia ennenkuin video on julkaistu näkösälle. Usein homma on jäänyt kesken, itse kultakin.

IPad-tabletit ovat tuoneet sisältöjen tuottamiseen sitä ihanaa helppoutta ja nopeutta, jota itsekin olen vuosia toivonut! Opettaja ei läheskään aina tarvitse pro-tason tuotantovälineitä tehdäkseen sisältöjä, vaan usein perusominaisuudet riittävät. Moni materiaali elää ja muotoutuu eri oppilasryhmien kanssa, ja sen pitää näin ollen olla helposti muokattavissa ja nopeasti käyttöönotettavissa ja tuotettavissa.

Hieno on, että Ipadilla prosessi on ehyt: esim. pienimuotoisen videon tuottaminen onnistuu yhdellä ja samalla laitteella alkumetreiltä julkaisuun asti. Ja mikä parasta homma on vielä sen verran helppoa, että tunnissa parissa saa jopa tuloksia aikaan!
Samoin syntyvät miellekartat, sarjakuvat, podcastit, liikettä tutkivat videot, blogit, eKirjat jne. Eikä opettajan tarvitse edes itse osata kaikkea: tabletin voi antaa opiskelijaryhmälle, jotka myöskin etsivät ratkaisuja. Voidaan oppia yhdessä, kuitenkin lähtökohtaisesti yhtä -ei viittä- laitetta hyödyntäen.

Pedagogisesti ja organisatorisesti tässä toimintamallissa on paljon hyvää ja lupaavaa:
- Teknologian omaksuminen ei vie kohtuuttomasti opettajan aikaa. Osaaminen on näin ollen helpommin skaalattavissa laajalle joukolle, mikä vähentää koulutuksesta ja tuesta koituvia kustannuksia. Ja hermojen menetyksiä, kun teknologian kanssa ei tarvitse takkuilla niin paljon!

- Kun teknologia on helppoa käyttää, opettaja voi innostua hyödyntämään teknologiaa opetuksessaan pedagogisesti hienoilla tavoilla. Tämä parantaa ilman muuta opetuksen ja oppimisen laatua ja auttaa oppilaitosta vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin kasvattamalla osaavampia tulevaisuuden tekijöitä.

- Parhaimmillaan oppijat voivat käsitellä opittavana olevaa tietoainesta yhteisöllisesti, yhdessä tietoa rakentaen ja tuottaa ryhmänä sen pohjalta jotakin uutta. Esim. sarjakuvia, oman harjoitusyrityksensä esittelyvideon, kartuttaa oppimisblogiaan, hahmotella opittavaa miellekartoiksi jne.

- Helppokäyttöisyys ja opetuksen näkökulmasta mielenkiintoiset sovellukset lisäävät parhaimmillaan yhteisöllistä tekemistä, itsehallintaa ja oppimismotivaatiota, mitkä ovat syvällisen oppimisen peruselementtejä. Oppilas pääsee passiivisen tiedon vastaanottajan roolista uuden tiedon tuottajaksi!

- luokkahuoneen seinät laajenevat, kun oppijat voivat tuottaa uutta tietoa yhdessä myös luokkahuoneen seinien ulkopuolella. Näin mennäään osaltaan kohti tulevaisuuden aitoja työelämäympäristöjä.

Mahdollisuuksia on siis paljon, ja mielenkiintoiset Appsit eli sovellukset, joita tablet-laitteille voidaan ladata lupaavat paljon! Nimenomaan Applen valmistamien iPadien appsit kiinnostavat, sillä monissa sovelluksissa on todella mietitty sekä käyttäjää että pedagogiikkaa. Windows-laitteilla samankaltaisia apppseja saadaan tällä hetkellä vielä odottaa.

Opettajien osaaminen on kuitenkin kaiken lähtökohta. Osaava opettaja innostuu, kokeilee ja osaa edistää oppimista. Tämä vaatii laitteisiin ja toimintatapoihin tutustumista ja sitä työtä on paljon.

Mobiilioppimisen kentällä siis pedagogisesti mietittyjä pilotteja, opetuskokeiluja ja yhteisöllistä tiedon jakamista ja tuottamista tarvitaan vielä runsaasti, jotta uudet toimintatavat saadaan sulautettua osaksi tulevaisuuden oppijoiden toimintaympäristöjä.

Näihin tunnelmiin, mobiilioppimisesta todella innostuneena,
Hanna Frilander
(toiminut tämän hankkeen vetäjänä elokuusta 2012 asti)




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti